Banner

Kensei

Spokenjacht

Jurgen Boel - 22 augustus 2011

Terwijl hiphop in Vlaanderen ondanks alles nog steeds een bestaan in de marge leidt, bewijst de ene Nederlandse band na de andere dat “rappen in je moerstaal” geen struikelblok voor succes hoeft te zijn. De Jeugd van tegenwoordig heeft het hele taalgebied in zijn achterzak zitten terwijl het aantal Nederlandstalige hiphopbands al lang niet meer op twee handen te tellen is.

Nu zo langzamerhand over een derde of vierde golf gesproken kan worden, is opvallen de boodschap, bij voorkeur met een zo origineel mogelijke stem. De vermelde Jeugd van tegenwoordig en The Opposites deden dat door voor een op electro, techno en aanverwanten steunende productie, anderen zoals de Groningse Kraantje Pappie timmeren iets klassieker aan de weg in de hoop op het juiste moment opgepikt te worden (wat in zijn geval -- terecht -- gebeurde). Ook de Bredaase mc Kensei koos in 2010 voor het album Ontstemmen, samen met DEC uitgebracht als Verbaal Verzet, voor een reguliere hiphopinvulling.

De rauwe aflevering en de melancholisch, donkere invulling waren muzikaal alvast een schot in de roos maar liever dan een tweede album uit te brengen, opteerde Kensei voor een soloalbum (al is de productie ditmaal grotendeels in handen van Frietboer). Een opvallend verschil met zijn vorige album is dat Kensei ditmaal de melancholische ondertoon achterwege laat en voluit voor het grimmige geluid kiest. In het titelnummer leidt dit tot een dreunende drumslag en onpeilbare klanken, slechts nu en dan versterkt door een spookachtige pianomelodie waarbij Kenseis snelle maar zuivere aflevering wonderwel bij past.

Het nummer zet meteen de toon voor de rest van de plaat die in eenzelfde grimmige sfeer baadt. Hoewel de muzikale inkleding echter een teruggrijpen naar horrorcore lijkt te impliceren en daardoor ook naar de geüpdate versie van Odd Wolf Gang Future Kill Them All, blijft die verwijzing oppervlakkig. Er is een zekere gravitas aanwezig maar niet alleen is de productie doordachter, ook Kenseis teksten overstijgen het grotesk postironische grand guignol karakter van Tyler, The Creator en zijn minderjarige kompanen. Het mooiste en duidelijkste voorbeeld daarvan vormt het relatieve korte “Beu” dat als een introspectieve klaagzang start maar in een laatste flard van zelfkennis zichzelf relativeert.

Wat op Ontstemmen al duidelijk naar voor kwam, kan hier niet langer ontkend worden: Kensei weet met woorden en begrippen te spelen. Is het in “Beu” nog een amusante en wereldwijze “rant” dan krijgt het in het slepende “De Zwarte Spiegel” de allure van een onbehaaglijke reflectie. “Wat doe ik verkeerd?” laat het refrein horen terwijl het elders voorafgegaan wordt door “verstokt aan alles wat er is, geen maat te groot, geen vracht te veel. Neem een stap terug, kijk wat er scheelt en vertel me vlug wat doe ik verkeerd?” In “Morgen” klinkt het ontwapend en kwetsbaar “Ik ben gevlucht uit de wereld van verdriet en trieste verhalen die zich dagelijks als jaren tachtig series blijven herhalen. Door schade, door schande tot de tanden gewapend was ik mijn handen brandend schoon met de regen uit mijn dromen.”

Zelf omschrijft hij zijn muziek als ninjarap, zie ook het zelfspottende “Ninjarapper” op de plaat voor duiding, maar Kensei hoeft zichzelf niet tot een dergelijke niche-omschrijving te reduceren noch zichzelf te relativeren want daarvoor is Spokenjacht te waardevol en kwalitatief te hoogstaand. Zijn naam verwijst overigens naar een eretitel die aan legendarische zwaardvechters gegeven werd als eerbetoon. Misschien is een dergelijke eer nog iets te hoog gegrepen maar het potentieel is er wel. Spokenjacht is een hiphop-album met internationale allures.

Spokenjacht is gratis te downloaden op de websites van Kensei en Frietboer.

E-mailadres Afdrukken
 
Kensei
http://kensei.bandcamp.com/releases
kensei.bandcamp.com/releases
www.frietboerism.nl

Advertentie
Banner
Advertentie

TEST