Banner

Yussef Kamaal

Black Focus

8.0
Gowaart Van Den Bossche - 09 november 2016

Jazz is hot. Vaandeldragers als Kamasi Washington, Robert Glasper en anderen wisten in de afgelopen jaren met succes een breder publiek te bereiken door jazz aan te lengen met elementen uit de werelden van de hiphop, funk, electronica enzovoort. Yussef Kamaal surft mee op die wind en laat zich op debuut Black Focus meteen gelden als een natuurkracht om rekening mee te houden.

Yussef Kamaal is een samentrekking van de voornamen van de twee Londense muzikanten Yussef Dayes and Kamaal Williams, waarop het tweetal op respectievelijk drums en keyboards een broeierig jamlandschap opbouwt. Vooral Williams is geen onbekende in elektronicaland. Hij maakte al wat furore met zijn werk onder nom de plûme Henry Wu. Dayes is dan weer drummer bij de afrobeatgroep United Vibrations. Beiden kenden elkaar weliswaar al jaren, toch kropen ze pas recent ook eens gezamenlijk achter hun instrumenten.

Dat moet een behoorlijke aha-erlebnis geweest zijn, want na een geslaagd eerste, bijna volledig geïmproviseerd optreden op de Boiler Room Sessions (hier te bekijken) trok het tweetal de baan op en komen ze nu aanzetten met een eerste plaat die de semi-ongeplande vrije vurigheid van de concerten naar een studiocontext vertaalt. Dat levert een geluid op dat sterk in het verlengde ligt van jaren zeventig fusion, maar dan met een sterke nadruk op voortvarende drumbeats die ontleend worden aan de funk en hiphop. Hoewel het label graag de geografische achtergrond van het duo benadrukt voor hun sound, horen wij er maar weinig typisch Londense klanken in. Veeleer bouwt de groep verder op zwoele klanken uit de Amerikaanse groove-traditie.

Hoewel de songs hier niet bepaald afgelijnd worden en zeer sterke jamkwaliteiten blijven behouden, zorgen een aantal gastbijdragen ervoor dat de plaat toch enkele fijne nieuwe accenten legt. Zo duiken er in “Strings Of Light” bijkleuringen op gitaar van Mansur Brown en een zwierige trompetsolo van Yelfris Valdés op en verlenen goedgemikte blazersarrangementen (Valdés en Shabaka Hutchings van Sons Of Kemet op tenorsax) op openingstrack “Black Focus” wat meer structuur aan de song. De baspartijen van Kareem Dayes en Tom Driessler beperken zich verder niet slechts tot ondersteuning, maar dragen vaak fundamenteel bij op melodisch en ritmisch vlak.

Al zijn de echte sterren van de show wel degelijk Dayes en Williams. Het tweetal legt een heerlijk strak samenspel aan de dag dat op geen moment gaat vervelen doorheen de tien tracks op Black Focus (acht jams en twee korte sfeerstukken). Een hoogtepunt is “Remembrance” dat de ongebreidelde muzikale drive van het vroege werk van Mahavishnu Orchestra koppelt aan een hyperstrakke groove. Op het tussen g-funk en jazz schuifelende “Yo Chavez” horen we dan weer zonder probleem Kendrick Lamar enkele verzen neerleggen.

Het mag duidelijk zijn dat deze muzikale samenwerking boeiende vruchten heeft afgeleverd. Tien songs lang verkent het tweetal de uiteinden van hun uitgebreide muzikale interesses, van funk over hiphop naar disco (“Lowrider”) en dan weer naar fusion, zonder ooit geforceerd creatief aan te voelen. Ongetwijfeld nog meer bezwerend op een podium.

Yussef Kamaal speelt samen met onder meer Samiyam op het verjaardagsfeestje van het fijne Tangram Records op 25 november in Het Depot.

E-mailadres Afdrukken
 
Yussef Kamaal

Advertentie
Banner
Advertentie

TEST