Banner

Kelis

Kelis Was Here

Mattias Baertsoen - 25 september 2006

Het is niet al goud wat blinkt. Op de foto’s in het tekstboekje van Kelis Was Here poseert de dame in kwestie in een weinig verhullend kleedje. De talloze sieraden werken verblindend: "Diamonds on my neck, diamonds on my grill", zoals ze het zelf zegt. Jammer genoeg schitteren de nummertjes op de plaat een stuk minder fel.

Vrouwelijke mc’s kunnen doorgaans in twee categorieën onderverdeeld worden. Een eerste categorie zit vol vrouwen met ballen: zij die de kunst van het rhymen gebruiken om te strijden voor de rechten van de vrouw en opkomen tegen discriminatie en racisme. Zulke sterke vrouwen met een eigen mening, zoals daar zijn Lauryn Hill en Mary J. Blige, vormen eerder een uitzondering in de door mannen geregeerde wereld die hiphop heet. Helaas, want met wat meer tegenwerk zouden ze de zelfingenomenheid van hun mannelijke collega’s aanzienlijk kunnen temperen. Tot de tweede categorie behoren vuilbekkende lichtekooien die zich als favoriete stoeipoes van hun hustler voorstellen. Zo profileerde Lil’Kim zich jarenlang als het favoriete speeltje van Notorious BIG en ook de expliciete teksten van Foxy Brown laten vaak weinig aan de verbeelding over ("Wanna fuck? Then throw the cash right.").

Kelis is ooit erg goed begonnen. Het debuut Kaleidoscope, en vooral de vrijpostige single "Caught Out There" — in feministische kringen beter bekend als "I Hate You So Much Right Now" — had een ware rockattitude. De teksten waren vlijmscherp, de woordspelletjes vindingrijk. Anno 2006 maakt ze met "Bossy" een flauw doorslagje van dat nummer, waarin ze niet verder raakt dan clichématige zinnen als "I’m the chick y’all love to hate".

Muzikaal gezien heeft het allemaal nog minder om het lijf. Waar Kelis’ vorige platen productiegewijs nog in veilige Neptuneshanden lagen, moest ze het dit keer met een trits b-producers stellen, waaronder zelfs Backstreet Boys-producer Max Martin. Het algemene geluid leunt sterk aan bij dat van R&G (Rhythm & Gangsta): The Masterpiece van Snoop Dogg, zij het zonder de cool van Snoop, zonder de medewerking van Pharrell, en zonder een killer à la "Drop It Like It’s Hot". Maar wel met die irritante crunkgeluiden die steeds dieper en dieper in de hiphop geïntegreerd geraken.

Kelis is sinds kort officieel de wederhelft van eastcoastrapper Nas. Een nieuw duet kon dan ook niet uitblijven. Jammer genoeg haalt "Blindfold Me" niet het niveau van hun vorige samenwerking (het ronduit fantastische "In Public", waarop het leek alsof Kool Keith de mannen van Kraftwerk ten dans gevraagd had). Ditmaal liet het duo alle experimenten achter in de slaapkamer en levert het een matige discotrack af die op stang gejaagd wordt door enerverende synthtoetsen.

Staat er dan werkelijk niets goeds op die nieuwe plaat van Kelis, hoor ik u al vragen? Toch wel: wie de luistertrip weet uit te houden tot de allerlaatste track wordt beloond met het fris klinkende salsanummertje "Have A Nice Day". Perfect om te mixen tussen Sergio Mendes’ "Mas Que Nada" en Arsenals "Longee" op een zorgeloze, zonnige zomeravond.

Nog even ter verduidelijking; wij hebben niets tegen schaars geklede vrouwen van wie de milkshake alle jongens in vervoering brengt. Geef ze echter een micro en er komt zelden iets relevants uit. Kelis was here. Gelukkig is ze niet lang gebleven en hopelijk komt ze de volgende keer iets markanter voor de dag.

E-mailadres Afdrukken
 
Kelis
Virgin / http://www.kelisonline.com
www.kelisonline.com


Advertentie
Banner
Advertentie

TEST