Banner

Racoon:: All in Good Time

6.5
Erwin Knieper - 11 februari 2015

Zo dichtbij en toch zo ver weg. Het gebeurt niet al te vaak dat een Nederlandse band Vlaanderen warm weet te maken. Met “Love You More”, een makkelijk meezingbare ballade uit 2005, leek Racoon toch indruk te maken onder de Moerdijk. Sindsdien bleef het betrekkelijk stil, maar goed tien jaar later wagen de Nederlanders zich aan een nieuwe poging.

Hoe komt het dat een dermate klein taalgebied zulke grote verschillen vertoont wanneer het aankomt op muzikale voorkeuren? Als band kan Racoon alvast geen antwoord bieden op dat vraagstuk. Na “Love You More” liep Nederland storm voor de tekstueel subtiele en melodisch zachte nummers van het viertal uit Zeeland, terwijl Vlaanderen de hype wat vanop een afstand bekeek. Nochtans had Racoon alles mee om ook hier een doorbraak te forceren; korte nummers opgebouwd rond eenvoudige gitaarakkoorden en herkende emoties. Het feit dat de band grotendeels songs in een vlekkeloos Engels afleverde, speelde alleen maar in hun voordeel, maar onderweg liep er toch wat fout. All in Good Time –studioalbum nummer zes ondertussen- is ongetwijfeld hetzelfde lot beschoren; bejubeld in Nederland, onterecht genegeerd in Vlaanderen.

Opbeurend en optimistisch kan je de muziek van Racoon niet bepaald noemen. Openingstrack “Shoes Of Lightning” zoekt meteen een breekbaar evenwicht tussen bewogen sentimentaliteit en een krachtig refrein waarbij vooral de veelzijdige zangstem van Bart van der Weide blijft hangen. Het nummer werd in 2013 geschreven voor 3FM Serious Request, de Nederlandse tegenhanger van Music For Life. Als groep heeft Racoon trouwens een erg goede band met 3FM; zo kon je horen hoe de jongens on air onderhandelden over een nieuw platencontract met Pias. Niet alleen 3FM is hen gunstig gezind; Radio 2 Nederland sluit Racoon al jarenlang in de armen.

Met dat in het achterhoofd valt het makkelijk te verklaren waarom het gros van de tracks op All in Good Time bijzonder radiovriendelijk is. Jammer genoeg verwart de band het idee van aangepaste radiomuziek deze keer net iets te vaak met steriele en nietszeggende nummers. Neem zo “Tommy”; best een leuke track –rustig tempo, een gepaste vocale uitschieter naar het einde toe, aanzwellende pianoarrangementen; maar het geheel ademt de stereotiepe kleurloosheid uit die je meteen in verband brengt met de avondprogrammatie van bepaalde radiozenders.

Interessant wordt All In Good Time pas wanneer Racoon blaaswerk aan de nummers toevoegt. “Good To See You” wordt zo door de toevoeging van een periodiek blaasinstrument een bijzonder jazzy nummer waarin piano en zang actief samenwerken om een constant spanningsveld te creëren. Meer van dat leuks in “Guilty”; kort en nerveus drumwerk en een donkere maar eenvoudige tekst die makkelijk weet te boeien.

In vergelijking met vorige platen is All In Good Time een tikkeltje rustiger en ietwat melancholischer zonder ooit echt te vervelen. Wat meer afwisseling zou welkom geweest zijn, maar het oeuvre van de band geeft duidelijk aan dat je als luisteraar nooit veel meer dan afgevijlde radiotunes moet verwachten. Daar is niets mis mee, maar een mens vraag zich af; hoe zou de plaat geklonken hebben met een elektrische gitaar? Een gesprek dringt zich op!

Racoon geeft vanaf 28/3 een reeks optredens in Nederland. De ticketverkoop startte een aantal weken geleden.
E-mailadres Afdrukken
 
Racoon:: All in Good Time
Pias / Pias / 2015
racoon.nl

Advertentie
Banner
Advertentie

TEST