Banner

Radiohead

TKOL RMX 1234567

6.0
Steven Vervaet - 27 oktober 2011


XL, 2011

We horen het u al denken: "Remixplaten, even overbodig als een b-sides-compilatie van Kate Ryan of amusementsprogramma's met Peter Van de Veire". Bij de meeste groepen is dat inderdaad de nagel op de kop, maar niet bij Radiohead. The Oxford Five nodigde namelijk het kruim van de hedendaagse knoppendraaiers en laptopmagiërs uit om 'The King of Limbs' door hun creatieve mangel te halen. Een mens zou voor minder handenwrijvend naar de platenzaak trekken. Toch een kritische kanttekening voor de kwijlende elektronicafreak: voor elk schot in de roos telt 'TKLOL RMX 1234567' ook een losse flodder. Selectief op de iPod pleuren is de boodschap!

Geen toeval, want Radiohead remixen is een tweesnijdend zwaard. Enerzijds is 'The King of Limbs' een plaat waar je vele richtingen mee uit kan, maar anderzijds is het bijna een mission impossible om beter te doen dan de chronische perfectionisten uit Oxford. Met zorgvuldig uitgestrooide klanksnippers, ingenieuze krautrockritmes en hypnotiserende stemmanipulaties legden Yorke en co de lat op die plaat namelijk opnieuw astronomisch hoog. En hoewel 'The King of Limbs' het misschien moet afleggen tegen het consistentere 'In Rainbows', viel de superbe sound van het album nergens in dovemansoren.

Toch beschouwden heel wat producers en muzikale kameleons de tracks van 'TKLOL' niet als een vergiftigd geschenk. Mark Pritchard bijvoorbeeld, een Australische producer die 'Bloom' maar liefst twee keer herkneedt. Eén keer tot een atmosferisch bastaardkind van Balam Acab en Moderat om de track daarna te boetseren tot een stuwende elektro-trip die swingt als een tiet in een te grote bh. Ook doorgewinterde remix-rotten als Caribou en Four Tet pakken uit met zinnenprikkelend oorsnoep, maar dé verrassing op schijf 1 komt van Jacques Greene. Deze nobele Canadese onbekende plukt 'Lotus Flower' kaal om er een traag openbloeiend, subtiel house-anthem mee te smeden dat even opwindend als weemoedig klinkt.

Op de navelstaarderige spielereien van Pearson Sound Scavenger in 'Morning Mr Magpie' na barst het eerste deel van deze dubbelaar dan ook van de kwikzilveren en okselfrisse elektronica. SBTRKT, een rijzende ster aan het dubstepfirmament, breit daaraan een verlengstuk op het tweede schijfje met een track die in het verlengde ligt van z'n fraaie debuut. Ten slotte nog een pluim voor Modeselektor, die met Duitse gründlichkeit en hun typische schemerige sfeerschepping en hypnotiserende ritmes 'Good Morning Mr Magpie' hertimmeren tot 'Good Evening Mrs Magpie'.

Maar dan is het vat compleet af. Illum Sphere degradeert 'Codex' tot een slaapverwekkend vehikel en de 'Little by Little'-versie van Shed is kleurloos als tintenkiller. Ook Blawan, Brokenchord en Altrice weten geen meerwaarde te bieden ten opzichte van de originele songs en zelfs Jamie xx valt door de mand met een weinig geïnspireerde stijloefening van 'Bloom'. Kortom, heel veel kaf tussen het koren en het is jammer dat het kwaliteitsmerk 'Radiohead' verbonden is met deze kneusjes.

Heeft 'TKOL RMX 1234567' dan geen bestaansreden? Toch wel, de dubbelaar bevat genoeg zinnenprikkelend lekkers om duimen en vingers bij af te likken, maar de vele gemiste kansen zadelen je toch op met een onbevredigd, wrang gevoel. Het is dan ook een raadsel waarom Yorke en co de beste remixen niet op één schijfje hebben gepropt in plaats van uit te pakken met een halfbakken dubbelaar. Maar goed, daarvoor is iTunes uitgevonden, niet?

http://radiohead.com/

E-mailadres Afdrukken
 
Radiohead

Advertentie
Banner
Advertentie

TEST