Meynet & Joly

Stille Meisjes

6.0
Marc Bastijns - 29 januari 2018

Met de strip Stille Meisjes levert Sibylline Meynet een eigen bijdrage in het #metoo-debat. De boodschap overheerst jammer genoeg op de kracht van het verhaal in deze eerste Nederlandstalige uitgave van PerspectivesArt9.

2017 is zonder twijfel het jaar van #metoo. Dit jaar werd ongewenst gedrag tegenover het andere geslacht breed bespreekbaar, met verschillende getuigenissen en klachten tegenover bekende personen. In Stille Meisjes vormt dit onderwerp de rode draad doorheen de kortverhalen van een groep meisjes. De basis van het album vormt het werk van Salomé Joly waarin zij getuigenissen van jonge vrouwen verwerkte. Illustratrice Sibylline Meynet herleidde dit materiaal tot een scenario voor een stripverhaal, dat ze zelf tekende. Voor beide auteurs is Stille Meisjes een debuut als stripmaker.

In Stille Meisjes worden de verhalen van Ana, Maya, Zoé en vele anderen verteld. Het zijn steeds verhalen van ongepast gedrag van mannen. Soms gaat het om subtiele dreiging, andere keren is het explicieter. Steeds is echter het resultaat dat de vrouwen niet langer durven doen wat ze willen en zich steeds vaker aanpassen om ongepast gedrag te voorkomen. Net die reflex willen Joly en Meynet aankaarten. Neen, het is niet oké indien je je zodanig bedreigd voelt dat je je dan maar anders gaat kleden of gedragen, al was het maar om dan rustig over straat te kunnen stappen. Die boodschap is heel actueel, en spreekt heel expliciet uit dit album.

Als boodschap voor de goede zaak is Stille Meisjes dus zeker verdienstelijk. Anderzijds maken de auteurs deze strip tot een wel heel eenduidig pamflet. Veel meer dan de boodschap zit er jammer genoeg niet in. Daarvoor hebben de personages te weinig persoonlijkheid en zijn de verhaaltjes te kort om echt te beklijven. We zien dit album dan ook vooral in een context van sensibilisering rond een actuele problematiek. Als stripverhaal op zich blijft het te veel steken in goede bedoelingen.

Stille Meisjes is een uitgave van PerspectivesArt9, die het album tegelijk in verschillende talen uitbrengt. Het is een galerie annex uitgeverij die zich vooral specialiseert in luxe-edities van bestaande stripverhalen. Stille Meisjes is hun eerste originele uitgave in het Nederlands.

Het is voor Sibylline Meynet het eerste stripalbum dat ze volledig zelf gemaakt heeft (weliswaar op basis van de verhalen van Salomé Joly). Met haar illustratiewerk heeft Meynet al een aanzienlijke bekendheid opgebouwd. Haar stijl is erg in trek voor illustraties die baden in een retrosfeer. Ook in haar strips springt die tekenstijl eruit. Met zachte lijnen en figuren sluit haar werk aan bij de originele trendsetters van de zogenaamde Franse Nouvelle Vague: Philippe Dupuy en Charles Berberian. Hun reeksen Henriette en Meneer Johan waren in de jaren 1990 immens populair en bepaalden in sterke mate de perceptie die internationaal bestond rond wat een strip nu typisch Frans maakt. Ondertussen is die aanpak internationaal sterk verspreid, maar toch baadt Stille Meisjes nog in dat Franse gevoel.

Zonder aan de verdienste van Sibylline Meynet afbreuk te willen doen, moeten we de essentie van dit album in de boodschap zoeken. Strips durven een laagdrempelige manier zijn om een breed publiek bewuster te maken van bepaalde problematieken. Alleen al om die reden heeft Stille Meisjes zijn bestaansrecht verworven. We hopen wel dat Meynet voor een volgend project sterker de persoonlijke kaart trekt en de boodschap iets subtieler verwerkt.

E-mailadres Afdrukken