Banner

Cecile B. Evans. Sprung a Leak

Museum M Leuven

7.0
Gino Vandenborne - 25 augustus 2017

Performances in de beeldende kunsten houden altijd een zeker risico in. De toeschouwer dient vooral te begrijpen wat de onderliggende bedoeling is van het gebeuren. De Belgisch-Amerikaanse kunstenares Cecile B. Evans gaat in haar installaties en performances dieper in op de impact van technologie op ons gedrag. Voor de heropening van het vernieuwde Museum M in Leuven maakte ze een geautomatiseerde performance.

Curator Valerie Verhack stelde een expo samen die gebaseerd is op onze (on)mogelijkheid als maatschappij om met allerhande lekken van informatie om te gaan. Niets illustreert beter de oncontroleerbaarheid en onbetrouwbaarheid van data. Sprung a Leak is meteen ook een verwijzing naar een komedie van William Shakespeare uit 1634, Two Noble Kinsmen.

Bij Shakespeare duidde de verwijzing naar deze zin op het slaan van een schip tegen de rotsen, of breder bekeken verwees het naar het falen van technologie ten opzichte van de natuurelementen. Niets is symbolischer voor de manier waarop wij vandaag omgaan met technologie. Ze lijkt zo gebouwd dat ze vroeg of laat wel aanleiding moet geven tot een lek ergens.

Evans schiep een toneelstuk in drie bedrijven waarbij twee robots, een robothondje en een fontein de hoofdrollen toebedeeld krijgen. Ook drie menselijke users spelen mee, als verzinnebeelding van onze verwevenheid met technologie. De bedoeling van de kunstenares is om toeschouwers zich vragen te laten stellen over waar exact de grens met het bestaan ligt.

De verhaallijn en de vorm wijzen op de onvolmaakte samenwerking tussen mens en machine. Er wordt de acteurs informatie bezorgd die hen kwetsbaarder maakt. Langzaamaan stuiken ook de begrippen ruimte en tijd ineen. Een verwijzing naar Eugène Delacroix op het einde van het derde bedrijf suggereert de noodzaak van een fenomenale maatschappelijke omwenteling. Mens en machine dienen alles van beneden terug op te bouwen.

Performance is zeker niet het gemakkelijkste kunstgenre. Indien de actie tevens verweven moet worden met een toekomstvisie, maar gebaseerd op een allegorie van een theaterstuk uit de zeventiende eeuw, dient de toeschouwer intellectueel grondig beladen te zijn om de ongetwijfeld nuttige boodschap over te laten komen. Indien dit het geval is, openen zich inderdaad machtige toekomstvisies over wat kunst kan betekenen in een maatschappij gedomineerd door technologie.

Cecile B. Evans. Sprung a Leak loopt nog tot 19 november 2017 in Museum M in Leuven.

E-mailadres Afdrukken