RocknRolla

3.0
Peter De Backer - 10 oktober 2008

Niet kapot te krijgen, die Guy Ritchie. Na het afleveren van twee fenomenale stinkers ('Swept Away' en 'Revolver') die zelfs de carrière van een getalenteerde filmmaker zouden kelen, is Madonna's teefje terug met zo goed als dezelfde film waarmee hij doorbrak. 'RocknRolla' tapt zo hard uit hetzelfde vaatje van 'Lock, Stock and Two Smoking Barrels' en 'Snatch' dat je bijna zou denken dat Ritchie een zelfparodiërende pastiche op zijn eigen werk heeft gebricoleerd. Het is dat of de man toont ernstige symptomen van vroegtijdige dementie waardoor hij constant vergeet welke films hij al heeft gemaakt. Anyway, 'RocknRolla' is ongetwijfeld een niet te versmaden smorgasbord voor de rabiate Ritchie-fans. Een blits gefilmde misdaadkomedie waarin excentrieke gangsters met al dan niet vuistdikke cockney-accenten de ene clevere dialoog na de andere uitspuwen, terwijl ze zich een weg moeten banen doorheen een vermoeiend kluwen van irrelevante plotdraden. Ja, het is beter dan Ritchie's vorige twee pelliculeverspillingen, maar het is ook het definitieve bewijs dat Ritchie nog zo stevig in het hippe zadel mag zitten, hij blijft een one trick pony die absoluut niks te vertellen heeft.

Ritchie keert als een wezel in de nacht terug naar zijn vertrouwde terrein: de criminele onderbuik van Londen die bevolkt wordt door de meest ongeloofwaardige boeven sinds Anatool, Kwak en Boemel Zonnedorp onveilig maakten. Lenny (Tom Wilkinson) is de oldskool gangsterbaas die samen met zijn trouwe nummer twee Archie (Mark Strong) een lucratieve vastgoeddeal wil sluiten met de newskool Russiche gangster Uri (Karel Roden). Uiteraard loopt alles in de war en raken de meest uiteenlopende sjoemelaars betrokken bij de steeds absurder wordende criminele activiteiten. Zo is er de sexy boekhoudster Stella (Thandie Newton) die maar al te graag haar eigen deel van de koek neemt, een crackverslaafde rockster (Toby Kebbell) die met een schilderij gaat lopen en de charmante boef One Two (Gerard 'Spartaaaa!' Butler) die gewoon pech heeft dat hij op het verkeerde moment zaken doet met de verkeerde mensen. Gooi daar nog wat psychopathische Russische huurlingen tegenaan, laat een gay ritselaar uit de kast komen en moffel er nog wat belegen straat- en gangsterfilosofieën tussen en je krijgt iets wat steeds meer begint te lijken op het luidruchtige, maar weinig originele 'RocknRolla'.

Het goede nieuws is dat 'RocknRolla' wellicht de beste Guy Ritchie-film is sinds 'Lock, Stock and Two Smoking Barrels', de genietbare, maar overroepen misdaadkomedie waarmee Ritchie nogal modieus bestempeld werd als het Britse antwoord op Quentin Tarantino. Het slechte nieuws is dat Ritchie met zijn debuut volledig uitverteld was en dat 'RocknRolla' niks meer is dan een zoveelste herkauwing van belegen Ritchie-elementen. Fans zullen goedkeurend grijnzen, de rest zal al blij zijn dat Madonna nergens in beeld verschijnt en dat Ritchie het pretentieuze gewauwel achterwege laat. Het maakt van 'RocknRolla' een sporadisch entertainende genrefilm die echter zo veilig en braaf op alle voorspelbare clichéknopjes (je weet gewoon dat Ritchie een twist in de staart gaat knopen) duwt dat het allemaal al lang niet meer zo cool en hip is als Ritchie ons wil doen geloven. En een sarcastische voice-over zou heel misschien nog plezant zijn mocht het niet al een dozijn keer gebruikt zijn in dit soort films de afgelopen tien jaar.

Terwijl Tarantino ondertussen al drie of vier genres verder is gesprongen, blijft Ritchie dus in diezelfde gangsterpoel vissen naar gekunstelde personages waarvan de diepgang zich beperkt tot goed bekkende nicknames (Cookie, One Two, Mumbles, Tank, Handsome Bob en Showbizz Bart om er maar een paar op te noemen), hippe dialogen die vaak niks terzake doen en een slordige plot die grossiert in willekeurige intriges die nergens toe leiden. Op geen enkel moment voelt 'RocknRolla' als een samenhangend geheel aan en het gebrek aan een echt hoofdpersonage of een sterke narratieve drive (een gestolen schilderij als McGuffin gebruiken is niet genoeg) laat alleen maar een fragmentarische indruk na. Net zo met de vele personages, die eens ze opgevoerd zijn bijna niks meer om handen krijgen omdat Ritchie al volop bezig is met het introduceren van nieuwe nevenpersonages, die op hun beurt helemaal niks om handen krijgen.

Visueel staat Ritchie net iets steviger in de schoenen. Een energieke beeldvoering ondersteund door een goed in de oren klinkende soundtrack helpen 'RocknRolla' te verkopen als het flitsende filmpje dat het eigenlijk niet is. De montage is snedig en bij momenten goed getimed (check de seksscène van vijf seconden) en je moet Ritchie ook niet leren om een film vooruit te laten gaan, ook al is er van een verhaal weinig of geen sprake. Echt veel memorabele momenten vallen er trouwens niet te sprokkelen, met als uitzondering de absurde achtervolging na een overval waarin Gerard Butler zijn belagers van zich af moet joggen en een geeky dansscène tussen Butler en Thandie Newton.

De ensemblecast doet wat ze kan met grotendeels oninteressante personages en vooral een kale Tom Wilkinson geniet zichtbaar van zijn gezonnebrilde gangsterkarikatuur die in de jaren zeventig is blijven hangen. Voor de rest laat sexy Schot Gerard Butler zien dat hij met een beetje geluk kan uitgroeien tot charismatische leading man, terwijl een niet onaantrekkelijke Thandie Newton een verdienstelijke femme fatale-light neerzet.

Een paar leuke scènes en een hipper dan hippe filmstijl die eerder thuishoort op een muziekzender dan op het grote scherm kunnen niet verbergen dat 'RocknRolla' niks meer is dan vintage gebakken lucht uit de veel te beperkte koker van Guy Ritchie. Het stinkt misschien niet zo hard als zijn twee vorige exploten, maar het is en blijft nietszeggende bullshit in een flashy verpakking. Zo cool dat het al lang niet meer cool is.

RocknRolla
GB / 2008
Regie: Guy Ritchie