The Da Vinci Code

5.0
Dennis Van Dessel - 17 mei 2006

Er valt nauwelijks nog iets te zeggen over 'The Da Vinci Code' dat u nog niet weet. Gebaseerd op de fenomenale best-seller van Dan Brown, jaja. Controversieel omdat de officiële bijbelse versie van het leven van Jezus Christus in vraag wordt gesteld, natuurlijk. De kerk stond op z'n achterste poten (maar daar staan ze dan ook graag) en sommige militante gelovigen wilden het boek en de film laten verbieden, uiteraard. Enkele maanden geleden kreeg Dan Brown dan nog een proces wegens plagiaat aan z'n broek ook, vanzelfsprekend. Al die feiten zijn welbekend en zullen ervoor zorgen dat 'The Da Vinci Code' dé kaskraker van het jaar wordt: de miljoenen lezers van het boek gaan kijken om te zien wat ze ervan gemaakt hebben, al de rest gaat kijken om erover te kunnen meespreken zonder dat ze daarvoor het boek moeten lezen. De enige vraag die rest is of het ook een goeie film is. Het antwoord: ach ja, dat valt nogal mee, zolang je er maar niet te veel van verwacht.

Jacques Saunière, de curator van het Louvre, wordt in zijn eigen museum vermoord. Voor hij sterft, weet hij nog enkele mysterieuze codes op de vloer te schrijven, kleedt hij zich uit en positioneert hij zichzelf op de vloer als de Vitruviaanse man van Leonardo Da Vinci. Politieinspecteur Bezu Fache (Jean Reno) haalt er Amerikaans cryptoloog Robert Langdon (Tom Hanks) bij - niet om licht op de zaak te werpen, maar omdat hij gelooft dat Langdon wel eens de dader zou kunnen zijn. Sophie Neveu (Audrey Tautou), de kleindochter van het slachtoffer, denkt daar echter anders over en helpt Langdon te ontsnappen. Samen volgen ze de sporen die Saunière heeft achtergelaten om de echte moordenaar te vinden. Op die manier wordt duidelijk dat de curator lid was van de Priorij van Sion, een geheim genootschap dat de Heilige Graal beschermt: een geheim over het leven van Jezus Christus dat de katholieke wereld op z'n grondvesten kan doen daveren.

Echt daveren heeft het vooralsnog niet gedaan, maar de suggesties die Dan Brown maakte in z'n boek waren in ieder geval genoeg om een paar kleine trillingen te veroorzaken. Ten onrechte: Browns boek was absoluut revisionistisch in z'n visie op de geschiedenis van Christus, maar het was allesbehalve een aanval op het geloof. Wel in tegendeel; wat het boek verkondigde (voor zover het al iéts verkondigde), was dat het perfect mogelijk is om vertrouwen te hebben in een goddelijke figuur zonder daarom diens menselijkheid te ontkennen. In haar reactie op 'The Da Vinci Code' heeft de katholieke kerk zich geprofileerd als een organisatie die in onverdraagzaamheid nauwelijks hoeft onder te doen voor de islamieten die luidkeels protesteerden tegen de cartoons van Mohammed. Hun methodes waren minder fysiek gewelddadig, maar leverden een even duidelijk teken dat er met hun dogma's niet gesold diende te worden.

Voor de film heeft Ron Howard een tamelijk getrouwe versie van de roman afgeleverd, hoewel het meer dan vijfhonderd pagina's tellend boek uiteraard hier en daar gekortwiekt moest worden. Veel van de uiteindelijk nutteloze wetenswaardigheden die Brown in z'n roman verwerkte zijn verdwenen zonder dat ze verder gemist zullen worden (een ongeveer tien pagina's durende uitleg over de gulden snede is zonder pardon en geheel terecht naar de vuilnisbak verwezen), en ook de back stories van de personages worden tot een minimum beperkt. Voor die wijzigingen kan ik respect opbrengen - schrijven is schrappen, zegt men altijd, en filmen is schrappen in dat geschrap. Maar wat erger is, is het feit dat bepaalde nevenplots vrijwel volledig worden uitgehold. Alfred Molina heeft een bijrolletje als bisschop Aringarosa, die de hele film lang met twintig miljoen euro in obligaties op pad is. In het boek weten we waarom, in de film is dat allemaal erg wazig. Naar het einde toe duikt de brave bisschop plotseling in Londen op, zonder dat we te zien hebben gekregen hoe hij daar is geraakt of hoe hij zelfs wist dat hij daar moest zijn. Dit is een geval waarin de inkortingen van het boek ten koste gaan van de samenhang van het verhaal - zou iemand die de roman niét heeft gelezen, precies kunnen zeggen wat zijn rol in het geheel is?

Of, wat dat betreft, zou iemand die het boek niet heeft gelezen kunnen zeggen hoe de slechterik precies te werk is gegaan om zijn plan uit te voeren? Opnieuw een element dat in de roman uitvoerig werd uitgelegd, maar hier erg elliptisch naar het publiek wordt gefaxt - schijnbaar hoef je enkel een paar telefoontjes te plegen om te infiltreren in een ultrageheime genootschap (de Priorij van Sion) of een dogmatisch katholieke sekte (Opus Dei). Natuurlijk moeten er dingen verdwijnen als je een boek omzet naar film, maar als dat ten koste gaat van de logica van je verhaal, heb je de verkeerde dingen verwijderd.

Maar met die kritiek klink ik negatiever dan ik wil zijn - 'The Da Vinci Code' is allebehalve een meesterwerk, maar het is een professioneel in elkaar gestoken stukje pellicule, knap in beeld gebracht en voorzien van een aardig tempo. Tom Hanks was blijkbaar niemand z'n eerste keuze om Robert Langdon te spelen, maar hoewel de man nog even zal moeten wachten op z'n derde oscar, is hij ook zeker niet ongeloofwaardig. Ian McKellen is betrouwbaar als altijd in zijn bijrol als graalexpert Leigh Teabing en Paul Bettany is een uitschieter als albino-moordenaar Silas. Ja, oké, hij gaat er soms misschien een beetje óver, maar dan toch op een amusante manier. De enige die echt uit de toon valt, is Audrey Tautou als Sophie Neveu, die zich in het Engels duidelijk nog niet genoeg op haar gemak voelt om dit soort rol te spelen met het zelfvertrouwen dat het vereist.

'The Da Vinci Code' is onderhoudend, met aardig camerawerk (dat laatste shot!) en een gepaste sfeerzetting (waarbij de makers ontzettend geholpen worden door het gebruik van echte locaties in Parijs en Londen). Wild kan ik er niet van worden, maar de prent is onbetwistbaar wat de fans ervan verwachten en ondertussen ben je weer twee uur en half van de straat af.

The Da Vinci Code
USA / 2006
Regie: Ron Howard