Raise Your Voice

1.0
Dennis Van Dessel - 30 maart 2005

Het eerste slachtoffer van 'Raise Your Voice' viel al na tien minuten: een iets oudere dame sprong plotseling recht uit haar zeteltje, greep naar haar ogen, en riep uit: 'Blind! Ik zie ineens niets meer! Ik ben blind!' Een vijftal minuten nadien viel een man met hevige spasmen uit z'n stoel de middengang in, waar hij schuimbekkend naar adem lag te happen. Tegen de tijd dat de film een uur bezig was, had men buiten de bioscoopzaal een provisoir Eerste Hulp-tentje opgericht voor al diegenen die onwetend naar deze stinkende filmische drol waren gaan kijken, en er nu de gevolgen van moesten dragen. En "stinkende filmische drol" is een term die ik niet licht gebruik, dames en heren. O nee. Het is wellicht mogelijk dat er in de geschiedenis van de cinema al slechtere films zijn gemaakt dan deze, ik geloof zelfs dat ik er al een aantal van heb gezien. 'Crossroads'. 'Pearl Harbor'. Maar 'Raise Your Voice' staat op de lijst. Hoog op de lijst. Dit is het soort prent waar de VN inspecteurs op af zou moeten sturen om te vermijden dat hij een groot publiek zou kunnen aantasten, zo slecht is hij. Dit onding heeft 103 minuten van m'n leven gestolen en ik wil die tijd terug.

Het verhaal: Hilary Duff speelt (en nimmer werd het werkwoord "spelen" zo ruim gebruikt) Terri Fletcher, een vrolijk, onuitstaanbaar snoezig, Hitleriaans blonde freule van 16 die droomt van een zangcarrière maar voorlopig nog niet veel verder is geraakt dan haar eigen douche. Duff is natuurlijk Amerika's teen queen, die zichzelf een acteer- en zangcarrière heeft toegeëigend, uitsluitend op basis van haar fotogenieke kapsel - zelden zo'n schalkse froufrou gezien (voor de Nederlanders die onze fijne website bezoeken: een froufrou is een pony) - en als dusdanig speelt de jongedame eigenlijk zichzelf. Niet dat ze dat geloofwaardig doet, maar alla. Terri dient een aanvraag in om toegelaten te worden tot een prestigieuze zomercursus muziek die elk jaar gegeven wordt in Los Angeles, maar dat ziet haar vader niet zo zitten. Je zou kunnen zeggen dat de man een punt heeft - je dochter van zestien vier weken lang op haar eentje in een stad als LA laten rondlopen is nu niet wat je noemt pedagogisch verantwoord - maar in deze film hoor je niet op die manier te denken.

Terri wordt aanvaard voor de zomercursus en met behulp van haar moeder maakt ze haar vader wijs dat ze die maand zal doorbrengen bij haar tante Nina (Rebecca DeMornay, die ook al betere tijden heeft gekend). Ze vertrekt naar Los Angeles, waar ze - in de meest verrassende scène van de hele film - in een donkere steeg terechtkomt en door een vunzige pooier tijdens een tien minuten durende martelgang anaal wordt verkracht.

Nee hoor, grapje. Maar geloof me: na ongeveer een half uur van deze onverteerbare drek zou je willen dat er zoiets gebeurde. Tijdens die magische vier weken op de muziekschool zal Terri uiteraard a) zelfvertrouwen kweken, b) een Tragisch Voorval Uit Haar Verleden verwerken (een film als deze is niet compleet zonder zo'n voorval), c) een lief vinden, d) haar norse vader doen bijdraaien, e) haar muzikaal genie tentoonstellen aan een bewonderende meute. Of wat dacht u dan?

'Raise Your Voice' pretendeert een film te zijn die jongeren ertoe aanzet om hun droom te volgen, om zich niet te laten ontmoedigen en altijd te blijven geloven in zichzelf en de wereld. Dat klinkt misschien allemaal mooi (of op z'n minst melig), maar de werkelijke boodschap van 'Raise Your Voice' is een pak eenvoudiger: koop de nieuwe plaat van Froufrou. Deze film is niet meer of minder dan een lange reclamespot voor de muzikale exploten van Hilary Duff, die nu ook weer niet zó indrukwekkend zijn. Haar stemmetje is in ieder geval de hele film lang bijzonder frêle en wankel - vraag aan haar om wat kracht, wat body and soul in een nummer te leggen en ze zal je waarschijnlijk vragen wat je daarmee bedoelt.

En om die plaat te verkopen, bedient regisseur Sean McNamara zich gretig van alle clichés die hij maar kon vinden. Zo is tante Nina een kunstenares, wat zich uit in het feit dat ze met haar nichtje samenspant om haar vader te saboteren, dat ze weigert een tv te kopen en dat ze regelmatig met een lasapparaat in de weer is (moderne kunst heeft volgens Hollywood àltijd vanalles te doen met lasapparaten). De enige rol van Froufrou's vader, op zijn beurt, is om zich overal in te vergissen, zodat hij aan het einde z'n talloze fouten kan inzien en met een goedkeurende grijns naar het triomfantelijke optreden van z'n dochter zou kunnen kijken (zie ook Dan Aykroyd in 'Crossroads'). En Froufrou zelf dartelt natuurlijk met haar kersverse liefde bij zonsondergang over een strand, barst op goed getimede momenten in tranen uit om het Tragisch Voorval Uit Haar Verleden, en praat tegen de volle maan om haar hart eens goed te luchten. God help ons, we krijgen aan de muziekschool zelfs een hippe leerkracht die haar helpt om de juiste keuzes te maken.

Alles aan 'Raise Your Voice' is vals: de makers willen je doen geloven dat ze hier een oprecht tienerfilmpje hebben gemaakt met een goeie boodschap, maar het enige waar ze in geïnteresseerd zijn, is het verkopen van een product. En dat product heet Hilary Duff: ze acteert, ze zingt, ze lacht zeer fotogeniek naar het vogeltje, en het feit dat ze voor niets van dat alles echt talent heeft, dient u te vergeten. De situaties zijn clichématig en fake van kop tot teen en de dialogen zijn zo lam als Stephen Hawking. In feite is dit een erg cynische film: de mensen die dit gemaakt hebben zijn absoluut niet geïnteresseerd in het afleveren van een goeie film - ze willen geld uit uw zakken kloppen met een minderwaardig product, dat op zichzelf nog eens bedoeld is om andere minderwaardige producten te verkopen: Hilary Duff cd's, Hilary Duff dekbedden, posters, kalenders, dagboeken, pennenzakken, opblaaspoppen... Noem maar op. Trap vooral niet in die val, boycot dit onding en stuur uw kinderen met de paasvakantie naar 'De Indringer', met de boodschap dat dit ook hén kan overkomen als ze naar films gaan zien die zo dom zijn als 'Raise Your Voice'.

Raise Your Voice
Regie: Sean McNamara
Scenario: Sam Schreiber