The Notebook

1.0
Dennis Van Dessel - 27 september 2004

Regisseur en schrijver John Cassavetes was één van de weinige filmmakers in de geschiedenis van het medium die het schijnbaar doorhad - hoe je liefde in beeld moet brengen. Al zijn films waren in wezen liefdesverhalen, die vaak een air van waanzin en agressie meekregen. Zo onvoorspelbaar en onconventioneel als de grote liefde uit uw leven, waren ook de films van Cassevetes. En wie me niet gelooft, moet dringend 'A Woman Under The Influence' eens zien. Vreemd en vooral jammer dan, dat niets van dat opmerkelijke talent is overgegaan op zijn zoon, Nick Cassavetes, die ons met 'The Notebook' zijn eigen visie op l'amour toujours biedt: een simplistisch, voorspelbaar romantisch sprookje dat haast verzuipt in z'n eigen pathetische tranerigheid.

Het verhaal begint heden ten dage in een verzorgingstehuis ergens in een rustiek uithoekje van de VS. Duke (James Garner), maakt er een gewoonte van om voor te lezen voor Allie (Gena Rowlands, vroeger de echtgenote van John en nog steeds de moeder van Nick Cassavetes), een dementerende oude vrouw die in haar gedrag en spraak nog de laatste restjes overhoudt van de gedistingeerde dame die ze ooit was. Duke vertelt haar het verhaal van de liefde tussen Noah (Ryan Gosling), een jongen van simpele arbeidersafkomst, en Allie (Rachel McAdams), dochter van rijke, gemene ouders. Tijdens de zomer van 1940 leren ze elkaar op een onvoorstelbaar schattige manier kennen, en het is meteen liefde op het eerste gezicht. De twee onwaarschijnlijk fotogenieke geliefden spenderen samen een gouden zomer van eindeloze zonsondergangen en verrassend zedige hanky-panky in de auto, maar is hun relatie misschien toch voorbestemd om roemloos ten onder te gaan?

Noah en Allie krijgen immers af te rekenen met zowat alles dat twee minnaars uit elkaar kan houden zonder dat er orkanen of zinkende schepen aan te pas komen: Allie's ouders zijn vanzelfsprekend twee arrogante rijkeluizen die er alles aan gelegen is om de droomprins van hun dochter op de vlucht te doen slaan - let op de symbolische manier waarop de Mefistofelessnor van Allie's vader krult telkens hij zich kwaad moet maken op z'n dochter. Vervolgens breekt de Tweede Wereldoorlog uit, en moet Noah vanzelfsprekend naar het front vertrekken - van die oorlog krijgen we niet veel te zien, behalve dan dat die niet verhindert dat Noah's grootste zorg nog steeds z'n achtergelaten liefje is. Tegen de tijd dat hij terugkomt, zit zij vast in een verloving met een goedbedoelende, maar nogal saaie bankier. En net wanneer we denken dat ze dàt allemaal hebben opgelost, beginnen we opnieuw van voren af aan en komen Allie's ouders nóg eens roet in het eten strooien. Romeo en Juliet hebben voor minder zelfmoord gepleegd.

Het is duidelijk tot wat voor publiek Cassavetes zich hier richt: romantische zielen die geen graten zien in een potje schaamteloze emotionele manipulatie af en toe. We krijgen klasseverschillen, oorlogen, amoureuze rivalen, zelfs oudjes die mentaal en fysiek aan het aftakelen zijn. Cassavetes komt nog nét niet met een blikje traangas in uw ogen spuiten - het enige dat nog aan 'The Notebook' ontbreekt, is Debra Winger die ergens in een hoekje zieltogend de pijp ligt uit te gaan. Elk cliché van het genre is vertegenwoordigd, inclusief regels tekst genre: 'Zomerliefdes zijn als vallende sterren: ze branden heel even fel op, en zijn dan voorgoed verdwenen'. Als u zich dàt soort van teksten twee uur lang kunt voorstellen en u uw gal niét omhoog voelt komen, dan is dit de film voor u.

Liefdesdrama's kunnen best mooi zijn, indien ze maar met een beetje oprechtheid worden gebracht - alles aan 'The Notebook' is evenwel vals. Een vakkundig uitgecalculeerd arsenaal aan obligate, melodramatische situaties die erop bezien zijn om u nù, zo snel mogelijk, direct, aan het huilen te brengen. Nù, zeg ik! Maar huil dan toch! U ziet: zo werkt het niet.

Wat ook niet helpt, zijn de vertolkingen: Ryan Gosling doet bijzonder eigenaardige dingen met z'n wenkbrauwen, waarvan ik alleen maar kan vermoeden dat het pogingen waren om (hou u vast) emotie te tonen. Met al dat is zijn vertolking opvallend eentonig - de Noah die we aan het begin van de film zien, is dezelfde die we aan het einde terugvinden. Zijn personage maakt een haast apocalyptische hoeveelheid rampen mee onderweg naar de ware liefde, maar Goslings gezicht blijft een blanco vel papier.

Hetzelfde kan grosso modo worden gezegd voor Rachel McAdams, die er dan wel erg aardig uitziet, maar zich hier voornamelijk beperkt tot a) gekrijs van vreugde; b) gekrijs van verdriet. Dat ze na elke willekeurige draaidag nog een stem overhad, mag een klein mirakel heten.

Voeg daar nog aan de toe dat de film logistiek ook al niet zoveel te bieden heeft: de lichtintensiteit tussen twee verschillende shots in dezelfde scène kan soms hallucinant sterk verschillen, alsof de éne hoek van de bewuste sequens 's ochtends, en de andere 's avonds werd gefilmd, met een heel ander licht als gevolg. We zien Noah en Allie 's avonds een wandelingetje maken (in de zomer, in het zuiden van de VS), en hun adem is zichtbaar - wordt het daar dan zo koud? Zelfs de ooglijnen van de personages kloppen niet altijd, zodat je twee acteurs tegenover elkaar ziet staan, zónder dat ze echt naar elkaar kijken - ze kijken over elkaars schouder. Dat is de fout van de regisseur - dié moet immers aan de acteurs zeggen welke richting ze moeten inkijken opdat het zou kloppen met de camerapositie. Voor een big budget Amerikaanse productie zouden dat soort van technische kemels toch echt niet mogen?

'The Notebook' is een mierzoet romantisch sprookje dat bulkt van de clichés, dat drie keer lijkt te eindigen, maar vervolgens beslist om er nog maar even mee door te gaan, dat ongeïnspireerd wordt geacteerd en dat filmtechnisch ondermaats is. Enfin: ik vond het niet al te best. Te mijden.

The Notebook
Regie: Nick Cassavetes
Scenario: Jeremy Leven