Terminator III

Rise of the Machines

6.0
Dennis Van Dessel - 23 september 2003

107 min. / USA

Wat doet een actiester van gisteren wanneer zijn politieke carrière maar niet van de grond wil komen en zijn recente films één voor één floppen? Uiteraard, hij graaft een succesvolle franchise uit het verleden nog eens op, en probeert er nieuw leven in te blazen. Dat soort van blatante pogingen tot kunstmatige reanimatie van een afgestorven loopbaan loopt zelden goed af (heeft u al die vierde 'Rambo' of zesde 'Rocky' gezien?), maar het kàn lukken. 'Terminator 3: Rise Of The Machines' is het eerste bewijs dat we deze zomer gekregen hebben dat een actiefilm best leuk kan zijn en dat een sequel niet noodzakelijk een belediging van het origineel hoeft te zijn. We waren het bijna vergeten.

De film begint zo'n tien jaar na het einde van 'T2'. Judgment day, de dag in 1997 dat de wereld aangevallen zou worden door machines van het intelligente computernetwerk Skynet (hallo, Belgacom?), is er niet gekomen. Maar John Connor, wiens moeder maar net lang genoeg leefde om de originele dag des oordeels zonder slag of stoot te zien passeren, is er nog steeds niet gerust op, en leeft anoniem als bouwvakker.

De vernietiging van het Cyberdyne gebouw in de tweede film heeft de evolutie van Skynet evenwel niet tegengehouden, enkel vertraagd. Anderen stonden klaar om het werk over te nemen en nu, met enkele jaren achterstand, is de tijd er dan toch. Net zoals vroeger, sturen de machines uit de toekomst een Terminator naar Connor toe om te voorkomen dat hij de ultieme oorlog met de machines zal winnen. En het verzet stuurt - wie anders - gehuld in leren jack en met een zonnenbril op z'n stoïcijns gezicht, Schwarzie himself.

In principe krijgen we dus dezelfde plot als in de vorige film, maar wie dacht enkel een herkauwing van deel twee te zullen krijgen, is eraan voor de moeite. James Cameron wilde immers niets meer met de serie te maken hebben, en liet de regie voeren door Jonathan Mostow, die eerder de redelijke duikbootthriller 'U-571' maakte. Mostow behandelt de originele films dan wel met het respect dat ze verdienen, maar hij vergeet ook niet om van T3 in de eerste plaats zijn eigen film te maken. Hij probeert niet om de stijl van Cameron te imiteren, doet zijn eigen ding met het materiaal, wat een goeie beslissing was.

In de praktijk wil dit voornamelijk zeggen dat de toon van 'T3' anders ligt dan die van de vorige films. Het duistere, apocalyptische sfeertje van immer dreigende doem wordt luchtiger gemaakt. Waar Cameron zijn films liet baden in metaalachtige blauwe en grijze kleuren, lijkt de wereld van 'T3' aan kleur gewonnen te hebben, alles ziet er naturalistischer en warmer uit. Dat maakt Mostow's film duidelijk minder gestileerd dan die van Cameron, maar het helpt ook om ons te herinneren waar Connor en zijn vrienden eigenlijk voor vechten. De wereld is geen duistere, hopeloze plaats, zoals Cameron soms leek te suggereren, maar een plek waar veel schoonheid en warmte terug te vinden valt, en die dus beschermd dient te worden.

Eén van de voornaamste redenen waarom we gaan kijken, is natuurlijk om de nieuwe Terminator aan het werk te zien. Kristanna Loken, ooit een fotomodel, nu een filmmodel, speelt de T-X, ook bekend als de Terminatrix, een levengroot Zwitsers zakmes dat bestaat uit hetzelfde vloeibare metaal als haar voorganger, maar ditmaal toegang heeft tot een oneindig aantal functies en bijgevolg zonder problemen elektrische shocks kan geven, cirkelzagen tevoorschijn kan toveren en zelfs voertuigen vanop afstand kan besturen. Zolang we Loken aan het werk zien, achter het stuur van een gigantische vrachtwagen mét kraan, of in een duel met Ah-nuld in de toiletten van een overheidsgebouw, is alles dik in orde. Het probleem is alleen dat ze er nauwelijks in slaagt om echte dreiging op te roepen. In Camerons films moesten we der Arnold of Robert Patrick nog maar met die vastberaden blik op hun gezicht op de camera af zien lopen, of de koude rillingen liepen al over onze rug. Loken lukt dat niet. Het is pas wanneer we haar computergegenereerde onverwoestbaarheid zien tijdens actiescènes, dat ze echt gevaarlijk lijkt. Ben ik trouwens de enige die vindt dat de Terminatrix een zweep had moeten krijgen? Of ligt dat weer aan mijn dirty mind?

Nick Stahl ('In The Bedroom') speelt de pakweg 23-jarige John Connor en doet dat goed. Geen oscarwinnend materiaal, veronderstel ik, maar een geloofwaardig personage. Ik had meer moeite met Claire Danes als zijn vriendinnetje van vroeger, die nu tegen wil en dank mee in het avontuur gesleept wordt. Ik wil maar zeggen: Linda Hamilton inruilen voor Claire Danes? No way, dude! En dan is er nog de Oostenrijkse eik zelf, natuurlijk, die zich hier fameus lijkt te amuseren en nog steeds, ondanks zijn 55 jaar, een schitterende machine (zij het een verouderd model) kan neerzetten.

Mostow toont zich met 'T3' een vrij zuinig filmer - waar James Cameron de neiging heeft om zijn films te laten aanslepen, en de éne climax na de andere in te werken, maakt deze nieuwe regisseur een veel compactere prent, die als een pijl uit een boog van begin naar einde schiet, en waar letterlijk geen scène teveel in zit. Na de vermoeiende, opgeblazen action extravaganza's die 'The Hulk' en 'Charlie's Angels: Full Throttle' waren, is dat een opluchting: eindelijk nog eens een actievehikel dat zich niet verplicht voelt om nog een half uur aan de gang te blijven nadat het gemiddelde publiek er genoeg van heeft.

De actiescènes zijn goed in elkaar gestoken en getuigen van vindingrijkheid - denk maar aan de scène met de kraan, of die op het kerkhof. Het moet al van 'X2' geleden zijn dat dergelijke momenten niet alleen goed uitgevoerd werden, maar dat je ook de indruk krijgt dat erover werd nagedacht. Dat de overheersende indruk er één was van: "dàt hebben ze goed gevonden," in plaats van: "dat hebben ze goed getrukeerd."

Voor het overige is 'T3' eindelijk nog eens een actiefilm die humor in het scenario weet te verwerken zonder zich daarvoor in allerlei kluchtige bochten te moeten wringen. De truc om op een effectieve manier humor in zo'n situaties te stoppen, is dat de personages niet wéten dat ze grappig zijn. De manier waarop unsere Schwarz aan zijn kledij komt, is ronduit hilarisch, net als een heerlijke running gag rond zijn zonnenbrilletje, maar ditmaal is het het publiek dat lacht, en niet de personages (hallo, 'Charlie's Angels'?).

Voeg daar nog een aantal schitterende effectenshots tussen, zoals eentje aan het begin van de film waarin Connor een flesje bier van een brug laat vallen als inleiding op een droomsequens, en we hebben 'Terminator 3'. Puristen zullen de Cameron-touch misschien missen, maar dit is en blijft, naar alle standaards, een uitstekende actiefilm, gemaakt tijdens een zomer die nog niet veel uitstekends heeft gezien. Daar kunnen Ang Lee en McG nog een puntje aan zuigen!

Terminator III
Regie: Jonathan Mostow
Scenario: John D. Brancato; Michael Ferris; Tedi Sarafian